E-shoppen of é(cht)-shoppen?

Het is een onwaarschijnlijk cliché om te zeggen dat een web-shop module een vast onderdeel van je strategie moet zijn als je de sneltrein voor de volgende 5 jaar op dit vlak niet wil missen. Ik bespaar jullie de details over de ‘software-deals’ die worden gesloten tussen grote IT bedrijven en telecom operatoren. Ze hebben allemaal 1 doel: de consument volgen in alles wat hij doet met zijn smartphone. Het zijn de ‘lelijke’ kantjes van de marketing, maar uw klantenkaart bij de supermarkt is dat eigenlijk ook.

Waar komt het op neer? Meer en meer zullen smartphones bijna gratis gegeven worden. Ook de smsjes die erbij horen en de belminuten. Heb je er dan al eens bij stilgestaan waar de telecombedrijven de volgende 5 jaar, als zij hun strategische oefening maken, de geldstromen zien binnenkomen? Inderdaad: dataverkeer. De consument die voortdurend op het internet zit, prijzen vergelijkt, impulsaankopen doet, foto’s doorstuurt, enz…

Het komt er voor hen dus op aan om zo snel mogelijk, zoveel mogelijk smartphones, te linken aan hun netwerk. Eens ze gelinkt zijn, beschikken ze dan over een reuze ‘gedragsdatabase’ die ze op hun beurt dan weer verder ter beschikking kunnen stellen van andere bedrijven. Closed loop!

Maar… laat me even verder kijken dan het ‘e-shop’ gebeuren en al eens te polsen naar de vraag die hier steeds aan gelinkt wordt? Verdwijnen de gewone winkels dan? Is er geen plaats meer voor de individuele opticien, schoenwinkel, sportwinkel,…?

Als je naar Amerika kijkt, zou je zeggen van wel. Steeds meer mensen kopen via het internet. Alles is erop ingesteld. Binnen de 2 dagen, pakje aan huis. Het openen van het pakje, film je dan en komt op youtube. Als je niet tevreden bent, kan je bijna altijd binnen de week omwisselen of terugsturen. Zeer vlot! Daarbij komt nog dat het gemiddeld shoppingcenter in Amerika nu niet echt uitnodigt om gezellig te keuvelen en te shoppen. De trend lijkt dus aan te geven dat de kleine individuele winkels het op dit vlak moeilijk krijgen.

Maar… er is echter positief nieuws! In Londen en NY zie je grote e-shop bedrijven die even de cyberspace ontvluchten en… zelf een winkel opendoen. Etsy is hier een voorbeeld van. Ze openen winkels in gezellige panden, waar je lekkere koffie kan drinken, wifi ter beschikking hebt, leuke spulletjes kan kopen en volledig ecologische lichte hapjes kan verorberen. Back to basics zou je kunnen zeggen. Niets is echter minder waar. Ze spelen handig in op de waarden van de volgende generaties. Sociaal, oprecht, eerlijk, warm. Alles kan herbruikt worden en met een beetje creativiteit maak je er iets leuks van! Opgepast: ook brillen!

Mijn mening: nee, de kleine, gespecialiseerde winkel heeft zeker niet afgedaan! Integendeel! Maar je moet wel mee zijn. Beknibbel niet op vriendelijkheid en oprechtheid en zeker niet op je ‘e-shop’ budget! Doe er iets mee. Volg het op, meet je resultaten, bespreek het me je leveranciers en vooral,…zorg dat je prijzen kloppen. Het moet snel en makkelijk zijn, duidelijk leesbaar op smartphones en aantrekkelijk. Zijn er geen opticiens die een eigen lijn hebben? Welnu, gebruik bijvoorbeeld de ‘Etsy-app’ om je monturen via de Iphone aan te bieden. Handig, eenvoudig, individueel en vooral, mee met je tijd!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s