De ideale opticien

Jullie kennen de cartoon vast en zeker. Een verkoper te midden van 10-tallen schoendozen in een poging om de juiste schoen te vinden voor een klant. Ze zijn duidelijk al even bezig, maar dé schoen is gevonden en de vrouw zegt: ‘Dit paar is perfect! Ik kan niet wachten ze goedkoop online te bestellen.’

Het is meer en meer de realiteit. Maar het is ook een opportuniteit! Het heeft me aan het denken gezet. Ik bedacht… de ideale opticien.

Wat is de ideale opticien? Heel eenvoudig. Het start op straat.

1) Zorg voor een perfecte etalage! Window shopping heet niet voor niets ‘window shopping’. Het blijft het aandachtspunt nr1! Een etalage in het kader van de ‘Ronde van Vlaanderen’? Het kan. Het is goed zelfs. Mijn doelgroep niet… zeg je dan? Wees daar maar niet zo zeker van. Wisten jullie dat een heleboel ‘kids’ gefascineerd zijn door ‘de Ronde’? Bovendien bestaat hij 100 jaar. Retro, nieuw, toffe oude kleuren, mode, … alles kan je eraan linken.

2) Zorg ervoor dat dit ook op je sociale media zichtbaar is, dat is je 2e etalage. Twijfel niet om hier aandacht aan te besteden. Je etalage moet veranderen, moet leven, …je social media sites, leven mee. Mensen zien in een flits een toffe etalage, staan even (heel even!) stil, maar gaan ‘s avonds rustig kijken via google.

3) Ondersteun je thema’s met gepaste communicatie. Besteed geen fortuinen aan dure folders. Je zal ze minder en minder zien. Alleen al het ecologische aspect doet de volgende generaties huiveren. Werk met kaarten, toffe stickertjes, deurhangers, minipostertjes die mensen kunnen inkaderen, enz…. Het kost een pak minder en de consument geeft het vaak een 2e leven.

4) Uiteindelijk komt de klant binnen. Hij is overtuigd. Je etalage bevalt hem of haar, ze kregen een fijne kaart van je en/of ze vinden je social media selectie leuk! I Like!!

5) De klant is binnen. Hij verwacht te krijgen wat hij gezien heeft in je etalage. WYSIWYG What you see, is (really) what you (will) get!! De klant wordt rustig geholpen. Het wordt hem snel duidelijk wat de specialiteit is van de winkel. Retro of modern? Veel sportitems of net niet? Belgische merken? Alternatief of sjiek? Ieder heeft zijn eigen specialiteit. Probeer te vermijden alles te willen hebben. Het maakt het vooral verwarrend voor de klant. Je kan dit vergelijken met een voorbeeld uit de autowereld. Neem nu Volvo of BMW. Het tekenen van de wagen, het uitdenken ervan, de inrichting en het uiteindelijk produceren van de auto, is een helse opdracht. Ieder merk zal rekening houden met de eigen specifieke doelgroep. Volvo heeft een andere doelgroep dan BMW (tenzij je over een company car beschikt). De consument heeft een voorkeur en kiest de wagen die hij wil volgens zijn eigen persoonlijkheid. Is hij alternatiever en past hij niet in het ‘go with the flow-plaatje’, dan kiest hij voor Volvo. Is hij eerder status gericht of houdt hij van uitgesproken rijplezier, dan kiest hij voor BMW. De constructeurs weten dat. Maar wat nog veel belangrijker is… als je dan werkelijk in zo’n auto stapt de dag dat je hem gaat afhalen… dan verwacht je dat ook. Je wil het voelen en zien. Het moet kloppen.

Als je winkel daarom eerder gericht is op ‘sport’, dan moet je ook zorgen dat dit klopt. Focus je eerder op retro sjiek met een assortiment dat je niet overal zal vinden, dan moet je die lijn ook doortrekken in alles wat je doet.

‘Hoe zit dat dan voor mijn winkel?’ hoor ik jullie zeggen. Dat is moeilijk te beantwoorden. Het is persoonlijk. Maar 1 fout mag je niet maken: sluit niet te snel een bepaalde doelgroep uit, want dan wieg je jezelf in slaap. Ik doe toch een poging. Vind je van jezelf dat het gamma aan brillen dat je in de winkel hebt redelijk saai en gemiddeld is (omdat je klanten ook zo zijn), probeer dit dan niet onmiddellijk te veranderen, maar geleidelijk aan. Je kan dit doen door bepaalde thema’s voor het voetlicht te brengen. New York, De Ronde, Vlaamse jonge designers, De week van eigen kweek, De 20 beroemdste monturen, enz. Op die manier breng je verfrissing en kan je geleidelijk aan je doelpubliek en… jezelf testen.

Goed, waar waren we gebeleven. De klant is binnen en krijgt dus wat hij verwacht te krijgen. Het klopt. De retro sjieke winkel heeft ook een zeer leuke dame die verkoopt, met duidelijke kennis van dit segment. De kleuren kloppen, de monturen kloppen. De technische begeleiding bij het kiezen van het juiste glas loopt perfect.

6) De verkoop is afgerond. De meeste winkels rekenen nu af, maar niet hier. De klant was vooraf reeds duidelijk op de hoogte van de prijs. Vlak voor het betalen en het overhandigen van de bril (wat liefst op een rustigere plek in de winkel gebeurt), wordt er, na akkoord van de klant, nog een foto genomen van de klant met bril. Diezelfde week worden al deze foto’s nog gepost op je facebook pagina. Je genereert ontzettend veel verkeer en ‘likes’! Dit vraagt uiteraard een ijzeren discipline. Je moet het werkelijk bij iedere klant vragen! En denk niet dat iemand-wel-geen-mail-of-facebook-zal-hebben. De oudere generaties zullen dit misschien wat vreemd vinden, maar de opkomende generaties zullen het misschien zelf vragen of doen. Gewoon doen. Maar zorg ervoor dat je Pinterest of je Facebook in orde is. 1st things 1st!

7) de klant is buiten en vertelt dit aan gemiddeld 9 mensen door (!). Hij of zij vindt het niet erg om een mailtje te krijgen met de link naar je pagina’s of om regelmatig een update te krijgen met acties eraan gekoppeld. Nu was het een optisch montuur, maar de zomer lonkt en waarom ook geen leuke zonnebril? En dan zijn er nog die festivals! Zou mijn opticien geen festival gamma hebben?

Tenslotte: hoe los je nu het ‘window shopping’ fenomeen op? Hier bestaat niet dé juiste formule voor. Het is een mix van het voorgaande. Etalage, vriendelijkheid en jezelf up2date houden. Zorg er vooral voor dat je prijzen kloppen. Dit speelt minder voor de optische brillen (omdat het glas zeer specifiek is en niet zomaar op internet kan gevonden worden), maar wel voor de zonnebrilen. Hanteer correcte prijzen en geef de mensen die gelinkt zijn aan je sociale media, regelmatig een voordeel. Dat helpt! Meer zelfs, … Dat geeft je een stapje voor!

cartoon ©tomfishburne.com

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s